דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות תלויים של נפטר מפגיעה בעבודה 

מאת    [ 31/05/2012 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 2594 פעמים ]

פגיעה בעבודה איננה עניין של מה בכך. השלכותיה הן מרובות ופעמים רבות אינן מצטמצמות רק לנפגע עצמו. 

ככל שחומרתה רבה יותר ותקופת ההחלמה לה נדרש הנפגע ארוכה יותר, כך עשויה הפגיעה לטלטל גם את מרקם החיים התקין של בני משפחתו, אשר פרנסתם עליו.

כמובן, שבמידה ויוכח כי נזקיו של הנפגע נגרמו בעטיה של פגיעה בעבודה, בין אם זו תאונה שארעה לו או בין אם זו מחלת מקצוע בה לקה, שאז תעמודנה לו מלוא הזכויות המוקנות לנפגע עבודה על פי חוק הביטוח הלאומי. בין היתר, תעמוד לו גם הזכות לקבלת תשלום גמלה ככל שתיפסק לו נכות מזכה.

אולם, מה דינו של נפגע שנפטר כתוצאה מאירוע התאונה או מהמחלה בה לקה - האם זכאותו ממשיכה גם לאחר מותו, או שהיא באה לידי סיום - ומה דינם של בני משפחתו, אשר מלבד האובדן הכבד עמו הם נאלצים להתמודד, הם לפתע נדרשים לעמוד בפתחה של מציאות כלכלית חדשה ?      

חשוב להבין, כי במקרים אלה נוקט חוק הביטוח הלאומי בגישה סוציאלית המטיבה עם בני משפחתו של הנפגע שנפטר- אלה שסעדו על שולחנו ואשר פרנסתם הייתה עליו והוא מאפשר להם, בנסיבות מסויימות, לקבל מענק חד פעמי, או קצבה בעבור אובדן אותה תמיכה כלכלית לה הם זכו מהנפטר.    

הזכאים לגמלת תלויים

חוק הביטוח הלאומי קובע, כי לגמלת תלויים, בין אם זו קצבה או בין אם מדובר במענק חד פעמי, יהיו זכאים בני משפחתו של המבוטח בביטוח נפגעי עבודה שנפטר כתוצאה מפגיעה בעבודה.

התיבה פגיעה בעבודה מתייחסת הן לתאונת עבודה והן למחלת מקצוע בה לקה אותו מבוטח , ואשר בעטים נפטר. 

בני המשפחה הזכאים לגמלה על פי החוק הם בדרך כלל אלה שסעדו על שולחנו ונתמכו על ידו, כך נכללים בגדר הזכאים אלמן או אלמנה, ילדים של המבוטח שנפטר ובמקרים מסויים גם הורים, סבים וסבתות ואחים שלו.    

שיעורי הגמלה

מאחר שזכותם של התלויים נגזרת למעשה מזכויותיו של המבוטח שנפטר, כך גם שיעור הגמלה הוא יחסי להכנסת  המבוטח בתקופה שקדמה לפגיעה ותחושב מקצבת הנכות המירבית לה הוא היה זכאי, בהתאם למצבו של של האלמן או האלמנה שנותרו בחיים, הילדים שעמו, גילו וגיל ילדיו וכושרת להשתכר. 

כך למשל, שיעורי הגמלה להם זכאים אלמן או אלמנה שאין עימם ילדים יחושבו על פי גילם. אלה שבגילאים שבין 40-50 יהיו זכאים לקצבה בשיעור של % 40 משיעור הקצבה לה היה המבוטח זכאי. אלה /בגיל 50 שנה ומעלה יהיהו זכאים לשיעור של % 60 וכיוצה בזה.

באותה הצורה נקבעו בחוק גם שיעורי הזכאות לאלמן או אלמנה שיש עימם ילדים, כאשר במקרים אלה כוללת אותה קצבה חודשית תשלום בעבור עצמם וגם תוספת בעבור ילדיהם הזכאים. כך למשל אלמן או אלמנה שיש עמם לפחות ילד אחד יהיהו זכאים לקצבה בשיעור של % 80 , אלה שיש עימן לפחות 2 ילדים יהיו זכאים לקצבה בשיעור גבוה מכך, של % 90.          

מענק תלויים

משהילדים הזכאים בגרו, תיפקע למעשה זכאותם של האלמן או האלמנה לקבלת קצבת תלויים חודשית ובימקומה הם יהיהו זכאים למענק חד פעמי בשיעור של 36 גמלאות.
 
בנסיבות מסויימות שיוכח כי אין הם מסוגלים לכלכל את עצמם או כי הכנסתם אינה עולה על הסכם המירבי הקבוע בחוק, שאז עשויים האלמן או האלמנה להמשיך ולקבל קצבת תלויים חודשית.

חשוב לזכור, כי תביעתם של התלויים איננה עומדת בפני עצמה. זכאותם נובעת, למעשה, מזכויותיו של הנפטר, כך שתחילה נדרש לקבוע כי מדובר בפגיעה בעבודה. לעיתים מדובר במקרים מורכבים ומסובכים ומומלץ לא להקל ראש בכך. 

הכותב הינו עו"ד ממשרד סמרה ושות', משרד עורכי דין ונוטריון. משרד ותיק הקיים מזה 15 שנים ואשר מתמחה בטיפול בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי, תאונות עבודה, תאונות דרכים, מחלות מקצוע, נזקי שמיעה, מיקרוטראומה, ניידות, נכות כללית, שירותים מיוחדים ועוד. שירותי המשרד כוללים ייצוג והופעה בבית המשפט, בבית הדין לעבודה ובפני וועדות רפואיות. כתובתנו : רחוב משה לוי 11, בית UMI,ראשל"צ , לפניות התקשרו : 9511126 - 03 כתובת אתר: www.samara-law.co.il כתובת מייל gil@samara-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב